CLAUS DE L’ACCIÓ DE L’EPÍLEG DE SEIDIA
La rendició de Borriana i l’eixida els vençuts
L’epíleg de Seidia
de Garcia Girona, titulat «Triomf», clou l’obra amb la història de la rendició
de Borriana al rei Jaume i. La fi
del setge hom pot semblar poc heroica, acostumats com estem a gestes de
fantasia cinematogràfica. Però aquest era el sistema de conquesta medieval quan
s’intentava prendre una vila murallada. La mateixa ciutat de València tampoc no
va ser conquistada, sinó que també es va retre al rei conqueridor, per a gran
desil·lusió dels nobles del seguici, que no van poder saquejar-la....
Garcia Girona, l’autor de Seidia, empra a l’epíleg versos d’art major, el decasíl·lab de
tradició catalana, per a descriure aquell moment de grandesa del monarca. L’hora
és d’un dia d’or, «amat del sol», es fa «l’espera en alt silenci solemnial»,
les hosts estan formades a rengleres, amb llances on «la llum rialles fa».
Envoltat de bisbes i prohoms es troba el rei Jaume i: «Com esplendix sa
rossa gran figura/ dalt del cavall! De porpra extens mantell/ cobrix sa espatla,
i la cavalcadura». Marcant un interessant contrast cromàtic, de caràcter
simbòlic, el poeta ens explica que la comitiva dels vençuts, amb Al Hadrí al
capdavant, van «d’amples sedes vestits de baix color».
És el moment dels grans gestos polítics. El breu
discurs del valí al rei manifesta una gran emotivitat: «Rei poderós, preneu ma
vila amada;/ Al·là ho decreta: us dono un paradís./ Deixeu-me anar-me’n lluny
d’esta contrada/ per a plorar ma sort infortunada; però empareu tant de muslí
infeliç!». El rei és mostra magnànim i reconeix la dignitat de l’oponent -«En
aquest seti us sou cobert de glòria/ fent la defensa amb guerrejar lleial»-, i
demana a Al Hadrí que abrace la llei cristiana, justificant-se en el fet que des
de «los savis temps de l’antigor/ senyorejà esta terra valenciana». L’exemple
de Seidia acceptant el cristianisme és invocat ara també com una mena
d’argument de prestigi o autoritat.
Guiats pel rei, Al Hadrí, l’exemir Abú Seid i els seus
fills visiten la tenda on es troba el cadàver de Seidia, entre cirials. Tothom,
el pare i germans i el líder de la
Borriana vençuda, viu un moment de plany. Però el comiat
demostra que no hi ha reconciliació, ni amistat possible: Al Hadrí rebutja
l’abraçada d’Abú Seid, que amb el nom de Vicent s’ha passat a les rengleres del
cristianisme. El valí de Borriana agraeix al rei la seua proposta, però li
manifesta fidelitat al profeta Mahoma. En el moment de partir, Hadrí abraça
Artal, fins ara aliat de bàndol, i el seu pare Blasco, amb qui ha intentat
conspirar contra el rei Jaume. Després l’autor de Seidia ens relata com tot el veïnat de Borriana, set mil habitants
segons l’obra, «portant cascú en fardell/ los béns que pot» s’encamina cap a
Nules, és a dir cap a l’actual Vilavella. La diada és la vespra del 25 de
juliol, en què es celebra per primera vegada a la nova Borriana la festivitat
de sant Jaume. Els ulls de Garcia Girona, com els dels personatges, s’adrecen
cap al cel: al migdia, el càntic de lloança a Déu porta la mirada cap al cim de
l’alminar més alt, on lluu la creu de Crist. Aquest triomf del
cristianisme marca el final de l’obra.
Aquesta idea, ben discutible, és la que fonamenta el
concepte de reconquesta i la
ideologia de la continuïtat entre els
regnes musulmans i els cristians, que tanta fortuna ha fet en textos d’antics
cronistes i d’historiadors romàntics. De quina reconquesta podem estar parlant quan la conquesta de Jaume i crea una societat nova? Cristiana, europea i de llengua pròpia catalana.
Evidentment, aquell concepte només es manté a partir del fet religiós de
considerar que, abans de l’època musulmana, la població de València s’havia
cristianitzat. L’afirmació va ser qüestionada per historiadors especialistes en
el tema, com ara Enric Llobregat o Mikel d’Epalza. No podem oblidar que bona
part dels famosos mossàrabs valencians, és a dir cristians, van marxar amb el
cap de mercenaris o condottiero castellà
Rodrigo Díaz de Vivar, el Cid, i la resta van abandonar València acompanyant el
rei aragonés Alfonso el Bataller, en la generació posterior al Cid. Segons
sosté Mikel d’Epalza, els mossàrabs valencians eren cristians immigrants o
transeünts, no pròpiament un element protegit en un enclavament sinó una
diversitat de gent, oficialment estrangers. El concepte de reconquesta, doncs, es va considerar com una justificació
ideològica de la croada contra l’islam, però és insostenible com a concepte
històric.
En la nostra opinió, Seidia és molt més que una epopeia del triomf del cristianisme en
el país dels valencians. Però tenim la hipòtesi que la conjectura sobre
l’existència significativa d’una població cristiana i de parlar romànic abans
de la conquesta de Jaume i, a la Catalunya i al País
Valencià musulmans, es troba en el fons de la ideologia lingüística i cultural
de Garcia Girona. El cristianisme i les parles neollatines explicarien, segons
el gran poeta de Benassal, la unitat profunda de la llengua parlada a banda i
banda del riu Sénia, del català que en aquelles comarques de frontera política
històrica s’ha manifestat sempre tan unitari. És per això que en el fons Seidia és, alhora, un homenatge a la fe
cristiana i un autèntic cant d’amor a la pàtria comuna de catalans i valencians.
Esperem que a l’autor d’aquella obra magna, al gran Joaquim Garcia Girona, li
arribe, per fi, l’hora merescuda de la glòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada