CLAUS DE L’ACCIÓ DEL CANT DOTZÉ DE SEIDIA
El cant de l’atac definitiu de Jaume I a les muralles
de Borriana
El cant dotzé de Seidia
de Garcia Girona, intitulat «Gallardies i desmais», representa la culminació de
la trama al voltant del setge de la
Borriana musulmana. L’acció se situa en la segona quinzena de
juliol del 1233. L’obra representa la població sense el lideratge de la sultana
Seidia i sense Artal, mentre que Alí, l’enemic declarat de la parella, es
dedica a conspirar des d’Almassora i prepara la venjança.
El cant s’inicia amb un bell paral·lelisme de gran
bellesa entre la batalla de la terra i la “batalla” de dos bàndols de l’oratge,
al cel. «Si el cerç amolla, mou-se borrasca plovedissa», produïda pel «xaloc i
africans vents», també en el bàndol de Borriana l’absència del lideratge dels
protagonistes fa que, metafòricament, canvie el vent, de manera que «l’alé
guerrer s’aviva dins de la host cristiana».
Jaume I destaca com el gran protagonista de l’ànim
en el setge de Borriana, «lo rei no perd coratge, per dalt de la feblesa dels
seus». També a l’inici del cant, Garcia Girona ens presenta un diàleg del rei
amb dos personatges al·legòrics, la
Glòria, que evoca els valors polítics («tu ets pastor de
pobles»), i la Consciència,
que li parla de la religió («que tu lo braç de Déu ets, sa llei has
d’escampar»). El rei, després d’aquest moment de reflexió, decideix fer un
darrer esforç per acabar el setge. Li diu al seu oncle Entença que a la nit
anirà a les cledes situades prop de la muralla de Borriana, on creix l’alarma.
Al Hadrí, líder solitari de la vila, explica als seus que ha somniat que un
cristià important hi accedia per túnels i que, amb el cap, trencava el trespol
de la seua cambra de dormir. Llavors, en el somni, preguntant a aquell personatge,
ha sabut que era Jaume I. Quan Al Hadrí ha desembeinat l’almeixia o espasa per
atacar l’espectre, aquest ha desplegat tot el cos, «corpenta esgarrifosa de
ferros erissada!». Garcia Girona explica, en nota a peu de pàgina, que «aquesta
llegenda corre de boca en boca encara avui a Borriana». Aquell somni justifica
que ara el borrianenc anime l’escamot («rabera de braus óssos») per atacar
l’audàcia del rei, que ara es troba tan a prop.
Jaume I està acompanyat només per nou braus
cavallers catalans, i la manca de lleialtat dels nobles fa que la resta de la
host es mostre com a passiva. Es produeix un combat entre el rei i Al Hadrí,
que Garcia Girona relata amb detall, amb algunes metàfores sorprenents, com la
de la destresa de Jaume en l’ús del glavi o espasa «més que elefant sa trompa quan
riny en temps de zels», o les imatges sobre l’esforç guerrer del rei («son cos
sembla agrandar-se, fosc núvol que pedreja quan són airats los cels») o sobre
els nou braus catalans («la borrasca dels nou, que ferm colpegen»). Hadrí
recula, però torna aviat amb més ànim i llavors Garcia Girona presenta una nova
metàfora sobre les onades de la mar que xoquen contra roques: «Com alça la
ressaca/ sos colls més violents després que amb esculls topa,/ ja cau com cataracta
damunt la turba mora/ que aventa i esbandeix». Els homes d’Al Hadrí «volven a
les costes en fuita vergonyosa», és a dir se’n tornen a Borriana vorejant les
costes fins arribar a la porta oberta en la torre barbacana. Tot seguit una
gran pluja de fletxes cau damunt dels cristians, que es protegeixen amb els
escuts. I ara apareix un fet d’honor. El rei es descobreix dues vegades el cos
buscant ser ferit, per poder abandonar el setge sense ser acusat de claudicació
en la lluita. Ariel, el morabit, és llavors al mur, i un dard és disparat
certerament cap al coll del rei, però és desviat per un fet sols atribuïble a
un miracle: «Per què no va tocar-lo? ¡Segur que el desviava/ l’arcàngel Sant
Miquel!».
Blasco d’Alagó es un altre dels absents en el setge
de Borriana. Es mostra només capficat per la sort del seu fill Artal, i per
això, segons l’autor de l’obra, manté una «lliga misteriosa amb Al-Hadrí» i va
fent una «guerra vagarosa» per fer de pont entre els dos bàndols en lluita per
Borriana. A fi d’aportar-li un nou tret d’humanitat, es diu que el rei Jaume
veu bé l’absència d’en Blasco, que en va intenta alliberar Artal, pres a
Borriol. Abú Seid, pare de la sultana Seidia, recomana a Blasco que siga fidel
a Jaume I, per aconseguir de rescatar Artal més fàcilment. Tots dos tornen a
Borriana i coneixen que Alí, dins d’Almassora, prepara la guerra pel seu
compte, «juntant gran tropa contra valí i sultana, motins fent i avalots». La
divisió en el bàndol musulmà és clara i, doncs, la derrota segura.
El gran cant dotzé de Seidia acaba amb la descripció de l’atac final de la host del rei Jaume
I a Borriana, que segueix ben de prop la Crònica. La tàctica és
d’atacar els musulmans a través dels túnels que s’han construït fins als murs.
Després els guerrers catalans, amb Pere Cornell al capdavant, escalen els murs
de la vila, «lleons que s’enfureixen/ contra els mastins que guarden ovelles
sestejant». Els musulmans responen a l’assalt amb una enfurida pedregada i la
host del rei Jaume ha de retrocedir... «Fallà del rei lo càlcul?», es pregunta
Garcia Girona. No, era la darrera resistència d’una vila ja sense suport
exterior. Al Hadrí envia dos guasirs per a retre el lloc al monarca
catalanoaragonés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada